Tuesday 10 July 2012

Hasil Kajian: Bible Yahudi Dan Kristian (bahagian 2)



Kitab Perjanjian Baru

Kebanyakan umat Islam berpendapat bahawa Kitab Perjanjian Baru (The New Testament Book) dalam Bible Kristian yang ada pada hari ini adalah asalnya Injil yang diwahyukan kepada Nabi Isa a.s. sepertimana Al-Quran diwahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w. Kemudian Injil tersebut telah ditokok tambah serta diseleweng oleh penganut Kristian. Sebenarnya tidak setepat dan semudah itu hakikatnya hari ini. Kalau ada sebarang analogi yang boleh dibawa untuk penjelasan kepada umat Islam secara mudah dan ringkas, saya berpendapat Kitab Perjanjian Baru dalam Bible Kristian boleh disamakan seperti kitab sirah (sejarah) Rasulullah s.a.w dan pendapat peribadi sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w. sahaja. Ianya adalah cerita daripada sudut pandangan 'para pengikut Nabi Isa a.s.' (ini adalah hanya dakwaan golongan Gereja Kristian hingga ke hari ini) dan juga pentafsiran oleh tokoh-tokoh awal Kristian seperti Paul (atau Saul) of Tarsus.

Adalah amat menarik untuk kita ketahui bahawa semua teks kuno Kitab Perjanjian Baru yang telah dijumpai hingga hari ini adalah dalam bahasa Greek 'koine' iaitu bahasa pasar seharian. Tiada satu pun dalam bahasa Ibrani atau Aramaik. Malah bahasa Greek yang digunakan adalah bahasa seharian yang kasar dan bukan sastera yang baik. Cukup aneh untuk sebuah penulisan untuk komuniti yang berbahasa Ibrani dan Aramaik tetapi telah dikarang dalam bahasa asing bagi mereka, iaitu Greek. Sebagai perbandingan betapa janggal fakta ini ialah kalau ada yang menyatakan buku riwayat Hang Tuah yang asli ditulis oleh anak buah Hang Tuah dalam bahasa Siam.

Kitab Perjanjian Baru adalah merujuk kepada 27 buah buku yang dikarang sesudah Nabi Isa a.s. Kenapa dikatakan sesudah Nabi Isa a.s.? Ini disebabkan fakta yang jelas menunjukkan tiada satu tulisan yang sama seperti Kitab Perjanjian Baru yang ada pada hari ini telah wujud pada masa Nabi Isa a.s. berdakwah. Tiada langsung arahan menulis apa yang diucapkan oleh Nabi Isa a.s dalam keempat-empat gospel. Namun itulah fakta yang begitu jelas daripada riwayat Bible Kristian sendiri. Malah, tiada satu pernyataan dalam Kitab Perjanjian Baru yang menyatakan catitan sebarang wahyu daripada Tuhan semasa Nabi Isa as masih wujud di kalangan komuniti Yahudi ketika itu.

Para pengkaji menyatakan bahawa buku terawal dalam Kitab Perjanjian Baru yang muncul di kalangan golongan Kristian pada akhir abad pertama Masihi, iaitu selepas lama Nabi Isa a.s. hilang daripada kalangan mereka. Dikatakan kesemua buku tersebut mula dikarang sekitar dari 50 Masihi hingga 150 Masihi. Buku yang dikatakan terawal bukanlah gospel tetapi surat karangan Paul. Namun, setengah pengkaji meletakkan kemunculan tulisan yang boleh dikatakan sebagai kisah Nabi Isa as hanya pada pertengahan abad ke dua, iaitu lebih kurang 100 tahun selepas ketiadaan Nabi Isa as.

Empat buah buku yang awal dipanggil Gospel. Perkataan Gospel adalah ambilan daripada perkataan Latin iaitu Godspelt yang bermaksud 'berita baik' (terjemahan daripada perkataan Greek 'euaggelion'). Cerita tentang riwayat hidup tokoh Jesus Christ (Nabi Isa a.s) terkandung dalam empat buah buku Gospel. Buku ini disandarkan kepada empat orang tokoh yang berlainan iaitu Matthew, Mark, Luke dan John. Mereka ini disebut oleh Kristian sebagai apostle. Konsep apostle ini adalah suatu konsep yang wujud tersendiri dalam doktrin Kristian sahaja. Tiada persamaan hendak kita kaitkan dengan bahasa kita. Bukanlah sebagai nabi atau rasul yang kita fahami. Konsep apostle merujuk kepada murid-murid Jesus Christ (Nabi Isa a.s) seramai 12 orang yang ditauliahkan oleh Jesus Christ (Nabi Isa a.s.) untuk menyampaikan ajarannya kepada manusia yang lain.

1. Gospel menurut Matthew – pengkaji awal terhadap Bible merasakan sebagai ianya buku yang terawal ditulis oleh sebab itu ia diletakkan di bahagian awal. Dikatakan bahawa Matthew, salah seorang daripada 12 orang pengikut nabi Isa a.s., sebagai penulisnya. Golongan Kristian percaya yang buku ini dikarang di Palestin, sebelum penghancuran Kuil Jerusalem sekitar 70 Masihi. Namun, pada zaman sekarang, segala teori awal telah diragui. Ramai pengkaji moden meletakkan buku ini dikarang di kota Antioch, Syria. Malah, dakwaan menyatakan Matthew, salah seorang murid Nabi Isa a.s. sebagai pengarang juga telah dicabar.

Gospel ini dikatakan berjiwa 'Yahudi' kerana paling banyak merujuk kepada Kitab Perjanjian Lama terutamanya versi Septuagint. Antara contoh sebagai bukti adalah pada ayat 1:23. dikatakan bahawa seorang gadis yang masih dara, (bahasa Greeknya adalah parthenos) akan melahirkan seorang bayi yang akan diberi nama Emmanuel, merujuk kepada kelahiran Nabi Isa as. Ianya merujuk pada buku Isaiah 7:14 dalam Kitab Perjanjian Lama. Kalau mengikut versi Ibrani, ianya adalah hanya wanita muda - bahasa ibraninya almah - kalau seorang gadis daraa bahasa ibraninya ialah bethulah. Keseluruhanya sebanyak kira-kira 54 kali gospel ini telah merujuk atau memetik ayat daripada Kitab Perjanjian Lama sebagai hujahnya. Gospel ini juga dianggap paling sarat dengan kisah-kisah luarbiasa yang tidak wujud pada gospel yang lain.

2. Gospel menurut Mark – Dakwaan awal yang menyatakan penulis Gospel ini ialah Mark, seorang pengikut Nabi Isa a.s. ini telah datang daripada tokoh awal Kristian benama Eusebius dari Caesarea pada sekitar ke abad 3 Masihi. Eusebius menyebut Papias, seorang penulis awal sebagai sumber dakwaannya. Tulisan hasil daripada Papias sendiri tidak pernah ditemui.

Dikatakan Papias telah menyebut yang dia sendiri mendengar berkenaan Gospel Mark ini daripada seseorang yang digelar hanya sebagai 'presbyter' (bahasa inggeris bermaksud elder - orang tua yang berpengalaman), tiada nama yang jelas diberikan.

Gospel ini dianggap paling tidak bermutu dalam corak penggunaan bahasa. Malah, ada pengkaji yang menyatakan ada kemungkinan 'sipenulis' gospel Mark ini hanya menyunting semula daripada gospel matthew dan luke.

3. Gospel menurut Luke – Secara tradisi Kristian, Gospel Luke dikatakan dikarang pada akhir abad ke 2 Masihi oleh Luke. Luke dikatakan sebagai salah seorang pengikut yang disebut oleh Peter (Peter dalam riwayat Kristian merupakan murid paling kanan dan rapat kepada Nabi Isa as). Juga dikatakan Luke juga bertanggungjawab untuk tulisan The Acts Of Apostles. Bagaimanapun, penyelidik moden telah mengemukakan perbezaan fakta antara kesemua hasil tulisan Paul dengan kisah di dalam the Acts Of Apostles sebagai membatalkan dakwaan tradisi berkenaan.

Gospel ini mepunyai kelainan dalam penggunaan bahasa yang lebih baik dan tersusun. Malah gospel Luke lebih mendalam membicarakan peranan ayah saudara Siti Mariam as iaitu Nabi Zakaria as.

Ketiga-tiga gospel Matthew, Mark dan John mempunyai struktur naratif yang hampir serupa hingga ianya dipanggil Synoptic Gospel. 'Synoptic' adalah bermaksud 'pemerhatian daripada seimbas pandang yang sama', berasal daripada bahasa Greek 'synoptikos' (terjemahan bahasa inggeris: viewing at a glance). Ketiga gospel yang kita sebut sebagai Synoptic Gospel tadi amat jauh sekali nada dan strukturnya daripada gospel John.

4. Gospel menurut John – Dikatakan dikarang sekitar akhir abad ke 2 masihi. Dinyatakan penulisnya ialah John (nama Ibraninya ialah Yohanan), salah seorang pengikut Nabi Isa a.s. Namun, pernyataan ini telah dibantah sekarang oleh para pengkaji moden. Mereka menyatakan kemungkinan besar penulisnya adalah bukanlah pengikut Nabi Isa as tetapi cuma seorang 'presbyter' yang disebut dalam Epistle John 2 dan 3.

Gospel yang dianggap paling ganjil dan cukup berbeza daripada ketiga-tiga gospel yang telah disebut. Gaya bahasa naratif yang dibawa lebih berbentuk falsafah. Tempoh masa dan corak misi dakwah Jesus telah ditulis amat berbeza.

Kemudian, buku The Acts of Apostles (yang selalu diterjemah sebagai Kisah Para Rasul) merujuk kepada cerita awal kumpulan apostle dalam menghadapi zaman sesudah Nabi Isa a.s. tiada lagi bersama mereka. Pada buku ini kita akan bertemu buat pertama kali tokoh berbangsa Yahudi bernama Paul (nama Ibrani asalnya adalah Saul). Paul telah muncul dan dijulang sebagai wira mengatasi pengikut Nabi Isa as dan malah saudara Nabi Isa as sendiri. Seluruh buku ini meriwayatkan pengembaraan Paul yang mulai mencorakkan satu misi dakwah Kristian yang jauh berlainan daripada ajaran murni Nabi Isa as.

Buku-buku yang lain adalah asalnya daripada bentuk Epistles iaitu surat atau warkah perutusan rasmi, berasal daripada perkataan Greek, 'epistellein' (terjemahan english: to send to). Sebanyak empat belas buah buku disandarkan langsung kepada Paul, satu kepada James, satu kepada Peter, satu kepada Jude, dan 4 buah buku disandarkan pada John, kesemuanya berjumlah 21 buah buku.

Siapakah Peter, James, Jude dan John? Peter adalah gelaran kepada seorang pengikut yang nama asal Ibraninya ialah Simon/Simeon ben Jonah. Peter adalah terjemahan daripada bahasa Greek, Petros bermaksud batu. James dikatakan adalah saudara Nabi Isa as, tidak jelas adakah dia abang atau adik. Jude juga dikatakan adalah saudara Nabi Isa as. John sering dikaitkan dengan seorang murid kesayangan Nabi Isa as. Namun, ramai pengkaji mulai mempertikaikan siapakah tokoh John ini.

Sebenarnya, segala doktrin Kristian sekarang adalah hasil daripada 21 buku yang asalnya adalah surat dan bukanlah hasil dakwah Nabi Isa as. Ramai pengkaji meletakkan Paul sebagai pengasas utama pelbagai ajaran doktrin Kristian yang wujud hari ini dengan memberikan kandungan surat ini sebagai bukti. Contohnya berkenaan soal penyaliban Jesus untuk menyelamat umat manusia daripada dosa asal Nabi Adam as. (Insya'allah, kisah Paul si Penipu ini akan kita dedahkan dalam perbincangan yang akan datang.)

Akhirnya, satu buku yang dipanggil Revelation (diterjemah kepada bahasa Indonesia/Melayu sebagai Wahyu). Buku yang dipanggil Revelation ini amat berbeza sekali dengan buku-buku yang lain dalam Kitab Perjanjian Baru. John dikatakan telah didatangi oleh Nabi Isa a.s. yang menceritakan tentang hal-hal yang dikatakan menjelang akhir zaman. Banyak kisah-kisah ramalan yang mashyur di barat yang sering kita dengar berasal daripada buku ini antaranya apocalypse, Armageddon dan juga Anti-Christ (dengan kisah syaitan diwakili oleh angka 666).

Carta Kandungan Buku Dalam Bible Kristian

Bible Untuk Roman Katolik
 
Kitab Perjanjian Lama
Kitab Perjanjian Baru
 
Pentateuch
Historical Books
Wisdom Books
Prophetical Books
 
1
Genesis
Joshua
Job
Isaiah
Gospel according to Matthew
2
Exodus
Judges
Psalms
Jeremiah
Gospel according to Mark
3
Leviticus
Ruth
Proverbs
Lamentations
Gospel according to Luke
4
Numbers
1 Samuel
Ecclesiastes
Baruch
Gospel according to John
5
Deuteronomy
2 Samuel
Song of Songs
Ezekiel
The Acts of the Apostles
6
 
1 Kings
Wisdom
Daniel
Romans
7
 
2 Kings
Sirach
Hosea
1 Corinthians
8
 
1 Chronicles
 
Joel
2 Corinthians
9
 
2 Chronicles
 
Amos
Galatians
10
 
Ezra
 
Obadiah
Ephesians
11
 
Nehemiah
 
Jonah
Philippians
12
 
Tobit
 
Micah
Colossians
13
 
Judith
 
Nahum
1 Thessalonians
14
 
Esther
 
Habakkuk
2 Thessalonians
15
 
1 Maccabees
 
Zephaniah
1 Timothy
16
 
2 Maccabees
 
Haggai
2 Timothy
17
 
 
 
Zechariah
Titus
18
 
 
 
Malachi
Philemon
19
 
 
 
 
Hebrews
20
 
 
 
 
James
21
 
 
 
 
1 Peter
22
 
 
 
 
2 Peter
23
 
 
 
 
1 John
24
 
 
 
 
2 John
25
 
 
 
 
3 John
26
 
 
 
 
Jude
27
 
 
 
 
Revelation
Jumlah buku ialah 46
Jumlah 27 buku

Bible Untuk Protestant
 
Perjanjian Lama
Perjanjian baru
 
Pentateuch
Historical Books
Poetical Books
Prophetical Books
 
1
Genesis
Joshua
Job
Isaiah
Gospel According to Matthew
2
Exodus
Judges
Psalms
Jeremiah
Gospel According to Mark
3
Leviticus
Ruth
Proverbs
Lamentations
Gospel According to Luke
4
Numbers
1 Samuel
Ecclesiastes
Ezekiel
Gospel According to John
5
Deuteronomy
2 Samuel
Song of Solomon
Daniel
The Acts of the Apostles
6
 
1 Kings
 
Hosea
Romans
7
 
2 Kings
 
Joel
1 Corinthians
8
 
1 Chronicles
 
Amos
2 Corinthians
9
 
2 Chronicles
 
Obadiah
Galatians
10
 
Ezra
 
Jonah
Ephesians
11
 
Nehemiah
 
Micah
Philippians
12
 
Esther
 
Nahum
Colossians
13
 
 
 
Habakkuk
1 Thessalonians
14
 
 
 
Zephaniah
2 Thessalonians
15
 
 
 
Haggai
1 Timothy
16
 
 
 
Zechariah
2 Timothy
17
 
 
 
Malachi
Titus
18
 
 
 
 
Philemon
19
 
 
 
 
Hebrews
20
 
 
 
 
James
21
 
 
 
 
1 Peter
22
 
 
 
 
2 Peter
23
 
 
 
 
1 John
24
 
 
 
 
2 John
25
 
 
 
 
3 John
26
 
 
 
 
Jude
27
 
 
 
 
Revelation
Jumlah buku ialah 39
Jumlah 27 buku

Pada bahagian pertama yang lepas, kita ada menyentuh tentang perselisihan mazhab Katholik dan Protestant terhadap tujuh buah buku dalam Kitab Perjanjian Lama. Pihak Katholik menerima dan mengakui ketujuh-tujuh buku tersebut sahih tapi tidak pula oleh Protestant. Kenapa?
 
Senarai buku yang menjadi perselisihan, Apochrypha atau Deuterocanonical?
 
Senarai buku-buku di bawah telah dicetak sebagai appendiks dalam sebilangan Bible Kristian Protestant sahaja tetapi tidak diakui dan diterima sahih oleh golongan Protestant sebagai canon (yang diakui sah). Buku-buku yang diakui sahih oleh golongan Kristian Roman Katolik ditandai dengan asteriks (*). Bahagian dalam kurungan adalah perbezaan nama dan posisi susunan buku berkenaan dalam versi Roman Katholik. Sementara bilangan 12,13 dan 14 diterima pula sebagai sahih oleh Gereja Greek Ortodoks.
1
*Tobit
2
*Judith
3
* 1 Maccabees
4
* 2 Maccabees
5
* Wisdom of Solomon (Wisdom)
6
* Ecclesiasticus (Sirach)
7
* Baruch, dengan surat Jeremiah (Baruch)
8
* Tambahan kepada buku Esther (Esther 10:4-10)
9
* Song of the Three Young Men (tambahan kepada buku Daniel 3:24-90)
10
* Susanna (tambahan kepada buku Daniel 13)
11
* Bel and the Dragon (tambahan kepada buku Daniel 14)
12
Prayer of Manasseh
13
1 Esdras
14
2 Esdras

Kuasa yang menguasai dunia Kristian pada masa itu adalah Roman Katholik. Bahasa Latin adalah bahasa perantaraan di semua daerah Roman mengatasi bahasa Greek. Pada masa gereja Roman Katholik menyusun kitab Bible, versi Kitab Perjanjian Lama yang diterima dan diakui adalah dalam versi Septuagint bahasa Greek. Tokoh Jerome adalah orang yang bertanggungjawab menterjemah Bible ke bahasa Latin dengan lebih teliti pada sekitar tahun 382 Masihi. Beliau menggunakan versi Septuagint dan versi bahasa Ibrani. Jerome walaupun mendapati ada perbezaan antara dua versi ini, tetapi tetap menerima tujuh buku berkenaan. Hasil kerja Jerome yang dikenali sebagai Bible Vulgate telah diterima dan diisytiharkan sebagai Bible rasmi untuk gereja Roman Katholik. Selama ratusan tahun lamanya, pembacaan dan pengkajian ilmu agama dan Bible adalah hak mutlak monopoli kuasa gereja.

Namun, Martin Luther (1483-1546), pengasas mazhab Protestant muncul mencabar monopoli gereja Katholik terhadap Bible. Martin Luther dengan semangat berkobar-kobar melakukan penterjemahan Bible ke dalam bahasa Jerman. Pada ketika itu, beliau mendapati teks versi Ibrani tidak ada tujuh buku seperti versi Septuagint bahasa Greek. Martin Luther mengambil keputusan menolak kesahihan tujuh buku berkenaan. Aneh tapi benar, manusia sesuka hati mengambil keputusan dalam menentukan mana satu kitab yang didakwa sebagai sahih daripada Tuhan. (Insya'Allah, penulis akan membicarakan sejarah dan isu perselisihan antara Katholik dan Protestant di masa akan datang.)

Bukan Hanya 27 Buah Buku

Sebenarnya, para pengkaji sejarah mencatitkan terdapat pelbagai penulisan yang dipanggil sebagai gospel telah berlegar dalam masyarakat Kristian semenjak akhir abad pertama hingga abad ketiga. Dicatitkan jumlah lebih daripada dua ratus buah tulisan yang diketahui oleh kajian sejarah wujud pada awal pertumbuhan agama Kristian.

Adakah karangan lain selain daripada yang kita telah sebut di atas sebagai karangan yang muncul pada awal abad pertama Masihi? Ya, terakam dalam rekod bahawa terdapat banyak lagi gospel yang lain. Kehadiran pelbagai gospel yang membawa naratif yang bukan sahaja berbeza tapi tidak kurang yang bertentangan. Keadaan ini menimbulkan pelbagai tafsiran Kristian yang berbeza bukan pada cabang, tapi juga berkenaan tentang konsep asas agama Kristian. Malah, konsep ketuhanan Nabi Isa a.s. mulai diperdebatkan dengan cukup hebat dan keras hingga satu mazhab bertindak mengkafirkan mazhab yang tidak sealiran dengan mereka. Tulisan ini telah dimasukkan dalam Senarai Buku-buku Terlarang (List of Forbidden Books), antaranya ialah:
 
The Gospel of Barnabas
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Tidak Semua Penulis Diketahui

Keempat-empat gospel yang diakui pada masa ini tidak diketahui dengan jelas siapa penulis sebenarnya. Tiada keterangan seperti pengakuan penulis tentang identitinya. Secara anggaran dan hanya anggapan sahaja, tanpa bukti yang pasti, gospel berkenaan telah disandarkan kepada individu tertentu seperti Matthew yang merupakan salah seorang anak murid Nabi Isa a.s. Namun, dalam Epistles seperti Galatian, Corinthian dan lain-lain, kita dapati jelas nama Paul sebagai penulis yang mengakui identitinya sebagai individu yang bertanggungjawab tentang kandungan penulisan tersebut. Namun adakah penulisnya Paul sendiri atau orang lain yang bersandarkan nama Paul tidak dapat dipastikan hingga ke hari ini.

Pemisahan Perkataan Nabi Isa a.s. dan perkataan penulis

Kita memberi tumpuan kepada Kitab Perjanjian Baru dalam penulisan ini. Buku yang dipanggil Gospel didakwa sebagai penulisan yang dilakukan oleh murid-murid Nabi Isa a.s. sendiri. Bentuk penulisan membawa kepada pandangan penulis sebagai saksi yang kononnya melihat kejadian yang berlaku. Namun, tiada satu cara pun telah digunakan untuk memisahkan dan membezakan apa yang telah diucapkan oleh Nabi Isa a.s. dengan perkataan penulis gospel sendiri. Keseluruhan kebenaran empat Gospel ini dalam bercerita perkataan yang diucapkan oleh Nabi Isa a.s. tidak dapat dipastikan dengan jelas dan muktamad. Ini ditambahkan lagi oleh wujudnya perselisihan perceritaan mengenai perkara yang sama dalam empat Gospel ini. Ini tidak seperti mana Al-Quran yang merupakan semata-mata wahyu dari Allah dan langsung tidak sekali-kali diselitkan perkataan Rasulullah s.a.w. atau perkataan pencatit wahyu di zaman Rasulullah s.a.w.

Dengan ini jelas kepada kita bagaimanakah taraf gospel itu berbanding kitab suci Al-Qur'an. Gospel sebenarnya tidak sampai kepada tahap kesahihan hadis-hadis dalam Islam kerana hadis telah mengalami penapisan yang amat ketat dan diketahui perawinya dan sanadnya serta dikategorikan tahap kesahihannya. Hadis lebih jauh terpercaya berbanding gospel. Gospel memang tidak setaraf dengan Al-Qur'an, kerana gospel hanya boleh disamakan dengan catatan sejarah yang tidak diketahui siapa penulisnya.

Rujukan Kepada Gospel

Yang paling menarik perhatian kita adalah ketiadaan sebarang rujukan dalam kisah The Acts of Apostles yang membawa sebarang ayat-ayat seperti yang termaktub dalam Gospel yang empat. Malah dalam meneliti kesemua buah buku yang lain, tiada satu rujukan yang membawa keratan ayat suci daripada mana-mana Gospel yang empat. Kenapa? Pasti pengikut awal Nabi Isa a.s. seperti Peter, John dan Yakob sedar akan kehadiran Gospel berkenaan jika sememangnya Gospel sudah dikarang dan wujud ketika itu dalam keadaan yang telah lengkap sebagai panduan penganut Kristian. Ini menunjukkan bahawa The Acts of Apostles seolah-olah 'terasing' dan 'tidak menghormati' Gospel yang empat, sesuatu yang tidak sepatutnya berlaku jika benarlah Gospel yang empat ini berasal dari ajaran Isa a.s.

Adalah amat penting kita mengenali beberapa terma atau konsep yang telah digunakan oleh golongan Yahudi dan Kristian pada hari ini, penekanan diberikan lebih kepada golongan Kristian. Ini kerana di Malaysia, kita memang tidak dapat lari daripada bergaul dengan golongan Kristian. Tujuannya agar kita lebih jelas dan tidak tersilap ketika menghadapi dan berbincang dengan mereka.
(Buku Bible yang dirujuk untuk petikan mana-mana ayat adalah daripada versi King James, terjemahan bahasa Indonesia. Namun, nama-nama khas akan penulis kekalkan untuk mengelakkan kekeliruan.)

Jesus Christ/ Messiah

Kita kenali Nabi Isa as sebagai seorang rasul yang diutus oleh Allah swt. Jelas nama ibunya, Mariam as juga disebut dalam AlQuran. Kenapa nama dalam Kristian adalah Jesus Christ? Adakah christ itu sebagai panggilan anak Tuhan? Jawabannya adalah tidak. Jesus adalah nama yang telah diterjemahkan, sementara christ adalah gelaran.

Riwayat Yahudi dan juga pemuka agama Kristian menyatakan bahawa Yeshua adalah nama Nabi Isa as dalam bahasa Ibrani yang kemudian telah diterjemah kepada bahasa Greek sebagai Iesous (IhsouV: disebut sebagai "ee-ay-SUS"). Kemudian, diterjemah kepada Latin sebagai Iesus dan akhirnya ke bahasa inggeris sebagai Jesus. Yeshua dalam bahasa Ibrani adalah bermakna penyelamatan.

Sebutan Christ berasal daripada satu konsep yang disebut dalam bahasa Ibrani sebagai Messiah. Messiah bukanlah satu nama individu tetapi sebagai gelaran yang diberikan kepada seseorang. Golongan Yahudi sememangnya telah berkurun-kurun lamanya menanti kedatangan Messiah yang dianggap raja dan juga wakil Tuhan yang akan mengembalikan keagungan Bani Isreal. Apabila diterjemah ke bahasa Greek ianya disebut sebagai Christo. Konsep ini agak sukar diterangkan dalam bahasa melayu kerana kita tiada konsep ini, yang paling hampir adalah pertabalan.

Dalam budaya Yahudi, seorang yang dilantik atau ditabal sebagai raja atau ketua agama akan diurap kepalanya dengan minyak oleh ketua agama. Ianya adalah sebagai lambang pengiktirafan raja oleh Tuhan. Kita harus faham Yahudi memulai tradisi raja dengan pertabalan Saul (dalam Al Quran namanya Thalut). Sebelum Thalut, tiada konsep raja dalam budaya Yahudi selepas Nabi Musa as. (tokoh Nabi Musa as boleh dianggap sebagai raja walaupun gelaran raja tidak pernah diguna oleh Nabi Musa as sendiri).

Dalam ajaran Yahudi, mereka telah dijanjikan seorang juruselamat yang juga digelar sebagai Messiah. Kemunculan Messiah ini sangat dinanti-nantikan kerana mengikut kepercayaan golongan Yahudi, Messiah ini akan mengembalikan keagungan bangsa Yahudi di muka bumi ini. Namun, mereka tidak mengakui Nabi Isa as sebagai Messiah.

Dalam Al Quran dan hadith Rasulullah saw, ada disebut dengan jelas penggunaan alMasih merujuk kepada Nabi Isa as. Mengikut Kamus Jauhari terbitan Alhidayah, masaha dalam bahasa Arab membawa maksud 'urapan/sapuan' (mukasurat 312). Jelas Christ hanya semata-mata terjemahan ke bahasa Greek daripada makna asal Messiah/Masihi yang bermaksud urapan dengan minyak.

Mereka menjadikan orang-orang alimnya, dan rahib-rahib mereka sebagai tuhan selain Allah, dan (juga mereka mempertuhankan) Al Masih putra Maryam; padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan Yang Maha Esa; tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan.
(Surah AtTaubah:31)

Namun, ramai ulama tafsir yang memberi tafsiran yang berlainan terhadap 'alMasih' ini. Ada yang menyatakan Nabi Isa as disebut alMasih kerana selalu berjalan bermaksud kakinya sering menyentuh bumi. Satu pendapat yang disandarkan kepada Ibnu Abbas ra telah menyatakan bahawa disebut alMasih kerana Nabi Isa as akan menyentuh orang untuk menyembuh orang itu dengan izin Allah swt.

Kristian dan Nasrani

Satu perkara yang perlu diberi perhatian bahawa dalam Al Quran, tiada satu pun sebutan 'kristian' digunakan untuk merujuk kepada golongan yang memegang dan menyakini Kitab Perjanjian Baru ini. Gelaran yang digunakan dalam Al Quran adalah Nasrani. Malah Nabi Isa as dalam riwayat gospel pegangan Kristian pun tidak pernah menyatakan bahawa kumpulannya atau pengikutnya adalah Kristian. Perkataan Kristian mula digunakan merujuk kepada 'para pengikut' Nabi Isa as adalah dalam kitab 'Acts Of Apostles'.
 Lalu pergilah Barnabas ke Tarsus untuk mencari Saulus; dan setelah bertemu dengan dia, ia membawanya ke Antioch. Mereka tinggal bersama-sama dengan jemaat itu satu tahun lamanya, sambil mengajar banyak orang. Di Antiochlah murid-murid itu untuk pertama kalinya disebut Kristen.'
Kitab Acts Of Apostles: 11:25-26

Ramai ahli sejarah sering hairan kenapa setelah begitu lama Nabi Isa as tiada, barulah pengikut Nabi Isa as memberi gelaran baru kepada diri mereka sendiri. Kenapa tiada satu nama khusus semasa Nabi Isa as sedang berdakwah jika benar dakwaan orang Kristian yang Nabi Isa as membawa ajaran baru? Kenapa gelaran itu diberikan di Antakya (Antakya adalah nama sekarang, ianya sebuah tempat di Turki bersempadan dengan Syria dan disebut sebagai Antioch dalam Bible) dan bukan di Jerusalem?

Kristian sering menulis nama Nabi Isa as sebagai Jesus of Nazareth. Nazareth sering ditafsirkan sebagai nama kampung halaman Nabi Isa as dalam tradisi Kristian. Masalahnya, kajian mendapati tiada rekod wujudnya sebuah tempat bernama Nazareth pada abad pertama Masihi di daerah Galilee, Palestin. Ada yang membawa teori bahawa ianya sebenarnya adalah Nazarene, suatu mazhab Yahudi yang lebih tegas patuh menuruti peraturan Taurat. Penulis lebih cenderung dengan pendapat yang menganggap Nazareth adalah terjemahan buruk kepada bahasa Greek daripada asal perkataan Nazara atau Nasara (bahasa Ibrani juga nasara). Nasara adalah pembantu, sebagaimana golongan Ansar yang membantu Rasulullah saw. Dalil yang dibawa adalah dalam Al Quran sendiri.
Hai orang-orang yang beriman, jadilah kamu penolong-penolong (agama) Allah sebagaimana Isa putra Maryam telah berkata kepada pengikut-pengikutnya yang setia: "Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku (untuk menegakkan agama) Allah?" Pengikut-pengikut yang setia itu berkata: "Kami lah penolong-penolong agama Allah", lalu segolongan dari Bani Israel beriman dan segolongan (yang lain) kafir; maka kami berikan kekuatan kepada orang-orang yang beriman terhadap musuh-musuh mereka, lalu mereka menjadi orang-orang yang menang.
(Surah Ash Shaaf:14)

Maka tatkala Isa mengetahui keingkaran mereka (Bani Israel) berkatalah dia: "Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku untuk (menegakkan agama) Allah?" Para hawariyyin (sahabat-sahabat setia) menjawab: "Kami lah penolong-penolong (agama) Allah. Kami beriman kepada Allah; dan saksikanlah bahwa sesungguhnya kami adalah orang-orang muslim (yang berserah diri).
(Surah Al-Imran: 52)

Dalam petikan ayat di atas, orang beriman diseru agar membantu agama Allah swt sebagaimana pengikut Nabi Isa as telah membantu agama Allah swt apabila mereka diseru berbuat demikian. Perkataan yang digunakan untuk menceritakan pengikut sebenar Nabi Isa as juga adalah 'ansara', yang diikuti dengan pengakuan mereka sebagai muslim. Wallahu'alam.

Konsep Wahyu (Revelation)

Satu perkara yang saya rasa perlu ditekankan adalah perbezaan daripada pemahaman dan penggunaan ayat 'wahyu' itu sendiri. Pengertian umat Islam tentang wahyu adalah berbeza besar dengan pengertian penganut Kristian.
Ilmuan Islam menyatakan dengan jelas bahawa hanya nabi dan rasul sahaja menerima wahyu daripada Allah swt. Wahyu kepada Rasulullah s.a.w. adalah dalam dua bentuk. Pertama adalah dalam konsep yang kita kenali sebagai Al-Quranul Karim. Makna dan lafaz setiap ayat adalah diturunkan kepada Rasulullah s.a.w. secara langsung atau melalui perantaraan Malaikat Jibrail a.s. Kedua adalah yang kita kenali sebagai hadith atau sunnah, maknanya adalah wahyu tetapi lafaz atau perbuatan yang terhasil adalah milik Rasulullah s.a.w. sendiri. Selain daripada itu, kita tidak terima sebagai wahyu daripada Tuhan yang Esa.

Penganut Kristian memahami wahyu sebagai apa sahaja yang 'diilham' oleh Tuhan, termasuk setiap kata-kata Nabi Isa a.s. dan kononnya ilham daripada Roh Kudus juga dipanggil wahyu. Malah setiap anak murid Nabi Isa a.s. juga menerima wahyu dan juga setiap wali suci (terjemah English ialah Saint) yang diiktiraf oleh kuasa gereja Katolik pada era awal. Selalunya 'wali suci' atau saint ini diilhamkan dengan kemunculan Nabi Isa a.s. secara nyata atau kedengaran suara sahaja. Islam tidak dapat menerima konsep wahyu seperti ini.
Haikal Suci / Baitul Maqdis / Beit Hamikdash / Kuil Sulaiman

Nabi Sulaiman as telah mendapat penghormatan membangunkan sebuah tempat ibadat yang dikenali oleh pengkaji barat sebagai Kuil Sulaiman. Masalahnya apabila disebut kuil, ramai yang menggambarkan kuil seperti yang ada dalam agama Hindu atau Buddha. Sebenarnya tidak sama, kerana Yahudi tidak meletakkan sebarang patung atau ukiran benda bernyawa sebagai sembahan mereka dalam Haikal Suci. Namun penulis secara peribadi lebih senang dengan panggilan Baitul Maqdis atau Haikal Suci.

Haikal Suci ini telah dua kali dimusnahkan dalam sejarah. Kali pertama apabila kerajaan 
Babylon menyerang dan menawan kerajaan Judah. Kemudian ia telah dibangunkan semula. Kali kedua, apabila tentera Rom menyerang dan menghancurkan kota Jerusalem. Yang tinggal hingga kini hanyalah sebahagian dinding yang kini dikenali 'Wailing Wall' (Dinding Tangisan). Semasa Nabi Isa as berdakwah, Haikal Suci ini masih wujud lagi, belum dimusnahkan oleh tentera Rom.

Orang Yahudi sendiri memanggilnya sebagai Beit Hamikdash dalam bahasa Ibrani. Malah, Allah swt sendiri telah mengiktiraf kewujudan sebuah lagi tempat ibadat yang dimuliakan.
Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidilharam ke Al Masjidilaqsa yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.
(Surah Al Israa:1)

Anak Tuhan dan Triniti

Konsep triniti Kristian telah meletakkan Tuhan Bapa, Anak dan Ruh Qudus sebagai tiga dalam satu dan satu dalam tiga. Menarik sebagai pengetahuan umum, ilmu teologi adalah berasal daripada usaha pihak gereja untuk menjelaskan ilmu ketuhanan Triniti ini. 'Theo' adalah tuhan dalam bahasa Greek, 'theology' membawa maksud ilmu ketuhanan. Theology adalah perbahasan falsafah dan bersifat akal semata-mata.
Ringkasnya, triniti bukanlah mucul spontan sahaja selepas Nabi Isa as tiada. 'Rasul agung' fahaman sesat ini adalah Paul of Tarsus. Tukang kempen triniti yang cukup rajin adalah Tertullian dalam tulisannya pada sekitar akhir abad ke 2 Masihi. Sebenarnya pada masa itu tidak semua yang menerima konsep Triniti. Ramai pendita dan paderi Kristian sendiri yang menolak konsep Triniti. Tetapi konsep ini berkembang secara perlahan dan menjadi dominan pada abad 4 masihi.

Namun, Athanasius daripada Iskandariah dengan sokongan Maharaja Rom bernama Constantine, telah berjaya menjadikan 'Jesus' sebagai anak Tuhan. Pada suatu majlis ecunemical yang ditubuhkan telah direncara satu agenda besar. Rencana utama adalah sebagai pentas perbincangan isu utama apa hubungan Jesus dan Tuhan. Pada tahun 325 masihi, di Nicea (sekarang ini adalah daerah Iznik di Turki) suatu formula telah dicapai. 

Formulanya seperti berikut:
“Lord Jesus Christ...God from God, Light from Light, true God from true God, begotten not made, of one being (Greek homoousios,”of the same substance”) with the Father...Holy Ghost, Lord and Giver of Life.."
Terjemahannya ialah "Tuhan Jesus Christ...Tuhan daripada Tuhan, Cahaya daripada Cahaya, Tuhan yang hak daripada Tuhan yang hak, dilahirkan bukan diciptakan, satu unsur dengan Tuhan... Ruhul Qudus, Tuhan dan Pemberi Nyawa.."
Inilah asas utama kepada konsep Triniti iaitu menganggap Jesus Christ itu Tuhan.

Holy Spirit / Holy Ghost / Ruhul Qudus

Kristian sendiri sebenarnya tidak dapat menerangkan dengan jelas siapa atau apa Holy Ghost ini. Banyak tulisan mereka tentang persoalan ini telah menambahkan kekusutan. Menarik untuk mengetahui bahawa nama malaikat Jibrail as hanya muncul dalam satu buku sahaja daripada keseluruhan Kitab Perjanjian Lama iaitu Danial, sementara dalam Kitab Perjanjian Baru, nama itu muncul dalam Gospel Luke sahaja.
Ruhul Qudus ditafsirkan oleh ulama Islam sebagai malaikat Jibrail as tetapi Islam tidak beriktiqad atau menganggap Ruhul Qudus sebagai Tuhan.

Konsep Canon

Kemunculan pelbagai tulisan yang terhasil di beberapa tempat yang berlainan pada awal sejarah pertumbuhan Kristian telah menimbulkan masalah besar. Masalah ini semakin parah bila bilangan penganut semakin bertambah. Usaha gigih mula dilaksanakan agar tulisan yang kononnya 'tidak menyeleweng' sahaja patut diakui oleh semua penganut Kristian.
Usaha ini dengan sendiri ditentang oleh pelbagai golongan yang merasakan tulisan yang ada pada mereka adalah asli dan sahih seperti ajaran Nabi Isa a.s. Kuasa negara digesa oleh tokoh-tokoh gereja Roman Katolik untuk hanya menerima sejumlah kecil tulisan yang dipilh. Hasilnya muncul konsep 'Canon' iaitu bermaksud yang sahih dan diakui kebenarannya oleh kuasa gereja Roman Katolik.

Boleh kita bandingkan dengan usaha umat Islam dalam mengumpul hadith sahih sebagai panduan, tapi usaha mengumpul hadis sahih oleh Bukhari dan Muslim adalah jauh lebih teliti dari apa yang dilakukan oleh tokoh-tokoh Kristian dalam mengumpulkan 'Canon'. Ini kerana sepanjang sejarah selama 2 ribu tahun, golongan Kristian masih gagal menyatakan dengan dengan tepat siapa sebenarnya 4 penulis gospel yang diagungkan mereka.

Mukjizat dan Keajaiban

Keajaiban adalah sesuatu yang kejadian berlaku tetapi bertentangan hukum adat atau hukum alam semulajadi. Islam meletakkan bahawa terdapat kejadian keajaiban yang mungkin berlaku tetapi perlu ada perbezaan tentang pengertiannya sendiri. Islam meletakkan satu perkataan yang khusus bila bercerita tentang keajaiban yang berlaku dikurniakan kepada rasul yang di utus oleh Tuhan yang Esa, iaitu mukjizat. Kejadian yang ajaib yang berlaku kepada muslim biasa dipanggil mau'nah.

Dalam tulisan awal Kristian, perkataan keajaiban (miracle) tidak membezakan mukjizat Nabi Isa a.s. sebagai rasul dengan keajaiban yang berlaku kepada murid Nabi Isa a.s. maksudnya, segala yang di luar adat kebiasaan boleh dipanggil 'miracle' oleh puak Kristian, walaupun ianya berlaku pada orang biasa, dan walaupun ia sesuatu yang punya konotasi buruk.

Krismas?

Kalau dikaji seluruh Kitab Perjanjian Baru, kita tidak akan langsung berjumpa satu pun kisah Krismas atau upacara sambutan Krismas. Salah satu perkara yang cukup aneh dan janggal, satu perayaan yang cukup terkenal dan hebat telah disambut dengan meriah saban tahun oleh orang Kristian, namun tidak ada satu keterangan pun daripada kitab suci mereka sendiri. Kosong, sama sekali tidak wujud adanya konsep perayaaan Krismas ini daripada tradisi pada masa Nabi Isa as ataupun dirayakan oleh pengikut-pegikut Nabi Isa as.

Prophet dan Apostle

Perkataan prophet dan apostle ini sering diterjemahkan kepada nabi atau rasul. Sebenarnya makna asal dalam konteks Yahudi dan Kristian adalah berbeza daripada konteks Islam. Golongan Yahudi ada konsep yang disebut Nebim (nebim adalah dalam bahasa ibrani) yang diterjemah sebagai prophet dan juga rasul. Mereka juga percaya yang para nabi ini adalah utusan Tuhan. Prophet juga difahamkan sebagai peramal atau pemberitahu kejadian yang akan datang. Prophesy adalah meramalkan sesuatu yang belum berlaku. Istilah Prophet digunakan meluas dalam Kitab Perjanjian Lama. Masalahnya, istilah ini sering juga digunakan pada ahli pendeta sembahan berhala Ba'l.

Krisitian tidak ada istilah untuk institusi nabi atau rasul seperti yang umat Islam fahami. Apostle merupakan konsep yang khusus pada Kristian, yang diterjemahkan kepada rasul dalam bahasa Melayu dan Indonesia. Perkataan apostle berasal daripada Greek http://www.oocities.org/harris_cosmo/bible22.gifπόστολος (apostolos). Apostolos bermaksud diutus atau dihantar. Konsep ini diguna untuk merujuk kepada pengikut Nabi Isa as yang diceritakan dalam Gospel Kristian sahaja. Apostle ini juga kononnya diberi wahyu oleh Roh Qudus atau Nabi Isa as sendiri. Kemudian golongan Kristian mengwujudkan pula institusi saint yang diterjemah sebagai 'wali'. Saint ini juga dikatakan menerima wahyu secara langsung atau melalui perantaraan malaikat. Contohnya adalah kisah Joan of Arc yang dikatakan adalah 'saint' menerima wahyu daripada Tuhan untuk berperang menentang England.

Ada 12 orang tokoh pengikut Nabi Isa as yang dikatakan bertaraf apostle yang utama. Senarai nama mereka adalah berbeza dalam keempat gospel yang wujud dalam Kitab Perjanjian Baru.
Matthew
Mark
Luke
John
Peter, Andrew, James, John, Philip, Thomas, Bartholomew, Matthew, James bin Alpheus, Simon orang zealot, Thaddaeus dan Judas Iscariot.
Peter, Andrew, James, John, Philip, Thomas, Bartholomew, Matthew, James bin Alpheus, Simon orang zealot, Thaddaeus dan Judas Iscariot.
Peter, Andrew, James, John, Philip, Thomas, Bartholomew, Matthew, James bin Alpheus, Simon orang zealot, Judas bin Yakobus dan Judas Iscariot.
Tiada senarai nama yang jelas diberi. Hanya dapat dikesan dengan jelas adalah seperti berikut; Peter, Andrew, dua bersaudara anak kepada Zebedee, Philip, Nathanael, Thomas, Judas Iscariot dan Judas.

Nabi dan Rasul dalam Bible

Dalam kitab perjanjian lama, kita akan bertemu banyak riwayat para rasul. Walaupun banyak persamaan dengan Islam, namun banyak cerita telah telah diubah sehingga ada yang amat tercela dan menghina rasul yang diutus Allah swt. Diharapkan penerangan selanjutnya dapat memperlihatkan kejahatan golongan Yahudi dalam mengubah fakta.

Nabi Adam as telah diceritakan dalam buku Genesis. Nama yang digunakan adalah sama. Cuma nama Siti Hawa telah disebut sebagai Eve dalam buku Genesis. Penceritaan nya walaupun secara teras sama seperti ajaran Islam tetapi ada perbezaan yang ketara. Dalam kitab perjanjian lama juga disebutkan Nabi Adam as dibuat daripada tanah. Tetapi tiada kisah Nabi Adam as diajar ilmu dan diberi penghormatan daripada malaikat.

Nabi Noh as telah disebutkan sebagai Noah. Dalam riwayat mereka, Nabi Noh as terkenal dengan bahtera. Namun ada tuduhan keji terhadap Nabi Noh ini. Nabi Noh dikatakan sering mabuk minum arak dan berbogel dalam khemah.
Nuh menjadi petani; dialah yang mula-mula membuat kebun anggur. Setelah ia minum anggur, mabuklah ia dan ia telanjang dalam kemahnya.
Kitab Genesis:9: 20-21

Nabi Ibrahim as telah disebutkan dalam dua panggilan, pertama Abram dan kemudian sebagai Abraham.
"Dari pihak-Ku, inilah perjanjian-Ku dengan engkau: Engkau akan menjadi bapa sejumlah besar bangsa. Karena itu namamu bukan lagi Abram, melainkan Abraham, karena engkau telah Kutetapkan menjadi bapa sejumlah besar bangsa."
Kitab Genesis:17:4-5

Nabi Luth as telah disebutkan sebagai Lot. Rasul yang mulia ini juga telah difitnah dengan tuduhan yang kotor oleh golongan Yahudi. Nabi Luth as dikatakan telah berzina sumbang mahram dengan kedua anak perempuan semasa Nabi Luth as mabuk.
"Marilah kita beri ayah kita minum anggur, lalu kita tidur dengan dia, supaya kita menyambung keturunan dari ayah kita." Pada malam itu mereka memberi ayah mereka minum anggur, lalu masuklah yang lebih tua untuk tidur dengan ayahnya; dan ayahnya itu tidak mengetahui ketika anaknya itu tidur dan ketika ia bangun. Keesokan harinya berkatalah kakaknya kepada adiknya: "Tadi malam aku telah tidur dengan ayah; baiklah malam ini juga kita beri dia minum anggur; masuklah engkau untuk tidur dengan dia, supaya kita menyambung keturunan dari ayah kita." Demikianlah juga pada malam itu mereka memberi ayah mereka minum anggur, lalu bangunlah yang lebih muda untuk tidur dengan ayahnya; dan ayahnya itu tidak mengetahui ketika anaknya itu tidur dan ketika ia bangun. Lalu mengandunglah kedua anak Lot itu dari ayah mereka.

Kitab Genesis:19:32-36
Nabi Ayub as telah disebut sebagai Job.
Nabi Ismail as telah disebut sebagai Ishmael.
Nabi Ishak as telah disebut sebagai Isaac.
Nabi Yakob as telah disebut sebagai Jacob. Nabi Yakob as inilah yang dipanggil sebagai Israel. Kisah Nabi Yakob juga telah banyak dikotorkan oleh golongan Yahudi.
Nabi Yusof as telah disebut sebagai Joseph.
Nabi Musa as telah disebut sebagai Moses.
Nabi Harun as telah disebut sebagai Aaron. 

Nabi Harun as telah juga difitnah dengan tuduhan yang cukup jahat. Nabi Harun as dikatakan telah terlibat membuat patung berhala anak sapi semasa ketiadaan Nabi Musa as. Juga telah Nabi Harun as dan saudara perempuannya, Mariam telah dituduh memberontak kepada kepimpinan Nabi Musa as.
Lalu berkatalah Harun kepada mereka: "Tanggalkanlah anting-anting emas yang ada pada telinga isterimu, anakmu laki-laki dan perempuan, dan bawalah semuanya kepadaku." Lalu seluruh bangsa itu menanggalkan anting-anting emas yang ada pada telinga mereka dan membawanya kepada Harun. Diterimanyalah itu dari tangan mereka, dibentuknya dengan pahat, dan dibuatnyalah dari padanya anak lembu tuangan. Kemudian berkatalah mereka: "Hai Israel, inilah Allahmu, yang telah menuntun engkau keluar dari tanah Mesir!" Ketika Harun melihat itu, didirikannyalah mezbah di depan anak lembu itu. Berserulah Harun, katanya: "Besok hari raya bagi TUHAN!"
Kitab Exodus:32: 2-5

Nabi Daud as telah disebut sebagai David. Anehnya, Nabi Daud as tidak pernah diiktiraf sebagai rasul oleh golongan Yahudi. Yahudi amat berbangga dengan Raja Daud, malah mereka mengharapkan kemunculan kerajaan keturunan Raja Daud pada akhir zaman. Namun, perbuatan yang hina iaitu perbuatan berzina telah difitnah ke atas Nabi Daud as. Nabi Daud as dikatakan telah berzina dengan seorang isteri tenteranya dan kemudian menjalankan muslihat hingga suami wanita itu terbunuh di medan perang.

Sekali peristiwa pada waktu petang, ketika Daud bangun dari tempat pembaringannya, lalu berjalan-jalan di atas sotoh istana, tampak kepadanya dari atas sotoh itu seorang perempuan sedang mandi; perempuan itu sangat elok rupanya. Lalu Daud menyuruh orang bertanya tentang perempuan itu dan orang berkata: "Itu adalah Batsyeba binti Eliam, isteri Uria orang Het itu." Sesudah itu Daud menyuruh orang mengambil dia. Perempuan itu datang kepadanya, lalu Daud tidur dengan dia. Perempuan itu baru selesai membersihkan diri dari kenajisannya. Kemudian pulanglah perempuan itu ke rumahnya. Lalu mengandunglah perempuan itu dan disuruhnya orang memberitahukan kepada Daud, demikian: "Aku mengandung."
Kitab 2 Samuel :11: 2-5

Nabi Sulaiman as telah disebut sebagai Solomon. Anak kepada Nabi Daud as. Juga tidak disebut sebagai rasul oleh Yahudi. Pelbagai fitnah keji telah dibuat oleh golongan Yahudi. Antaranya ialah turut menyembah berhala dan mengikut syaitan dalam sihir.

Sebab pada waktu Salomon sudah tua, isteri-isterinya itu mencondongkan hatinya kepada *allah-allah lain, sehingga ia tidak dengan sepenuh hati berpaut kepada TUHAN, **Allahnya, seperti Daud, ayahnya. Demikianlah Salomon mengikuti Asytoret, dewi orang Sidon, dan mengikuti Milkom, dewa kejijikan sembahan orang Amon, dan Salomo melakukan apa yang jahat di mata TUHAN, dan ia tidak dengan sepenuh hati mengikuti TUHAN, seperti Daud, ayahnya.

Kitab 1 Kings: 11: 2-6
*dalam teks Ibrani, perkataan yang diguna untuk frasa 'allah-allah lain' adalah 'elohiym akh-air' diterjemah kepada 'deos alienos' dalam bahasa Latin. Elohiym adalah perkataan jama' kepada 'eloah iaitu tuhan. Terjemahan yang benar adalah 'tuhan-tuhan asing' dan bukannya 'allah-allah lain'.
**dalam teks Ibrani dan juga dalam teks Latin, frasa 'TUHAN, Allahnya' tidak digunakan sama sekali. Yang wujud adalah 'yeh-ho-wah elohiym' (bahasa Ibrani) dan 'Domino Deo' (bahasa Latin).Terjemahan Bible Indonesia amat jelas untuk mengelirukan orang yang membaca – penulis.

Fitnah golongan kufur Yahudi adalah sangat melampau dan jahat terhadap Nabi Sulaiman as. Allah swt telah membela kesucian dan kebersihan aqidah dan ibadah Nabi Sulaiman as.
Dan mereka mengikuti apa yang dibaca oleh syaitan-setan pada masa kerajaan Sulaiman (dan mereka mengatakan bahwa Sulaiman itu mengerjakan sihir), padahal Sulaiman tidak kafir (tidak mengerjakan sihir), hanya setan-setan itulah yang kafir (mengerjakan sihir)...
(Surah Al Baqarah: 102)

Nabi Yunus as telah disebut sebagai Jonah.
Nabi Ilyas as telah disebut sebagai bernama Elijah dalam 1 Kings 18, Kitab Perjanjian Lama tetapi disebut sebagai Elias dalam Kitab Perjanjian Baru, gospel Matthew 17:3. Dalam Kitab Perjanjian Lama diceritakan kisah Nabi Ilyas as berhadapan dengan kaumnya yang telah menyekutukan Allah swt. Berhala Ba'l ini adalah sembahan kaum yang masih kafir di sekitar Palestin ketika itu. Golongan Yahudi terpengaruh dengan perbuatan menyembah Ba'l ini dan Nabi Ilyas as bangun menentang perbuatan mereka tersebut. Kisah ini terakam juga dalam Al Quran.
 Dan sesungguhnya Ilyas benar-benar termasuk salah seorang rasul-rasul.(Ingatlah) ketika ia berkata kepada kaumnya: "Mengapa kamu tidak bertakwa? Patutkah kamu menyembah Ba'l dan kamu tinggalkan sebaik-baik Pencipta, (yaitu) Allah Tuhanmu dan Tuhan bapak-bapakmu yang terdahulu?"
(Surah As Saffat:123-126)

Nabi Ilyasa as telah disebut sebagai Elisha. Ini sekadar pendapat pakar ilmuan. Namun, tiada keterangan yang jelas menyokong pendapat ini.
Nabi Zukifli as telah disebut sebagai Ezekiel. Ini sekadar pendapat pakar ilmuan. Namun, tiada keterangan yang jelas menyokong pendapat ini.

John the Baptist dan Zachariah

Ramai juga umat Islam tidak tahu bahawa tokoh John the Baptist dan Zachariah yang diceritakan dalam Kitab Perjanjian Baru adalah Nabi Yahya as dan Nabi Zakaria as. Adalah diharapkan tiada umat Islam yang tersilap menghina tokoh-tokoh anbia ini walaupun kisahnya diriwayatkan oleh golongan Kristian.

Golongan Yahudi tidak mencatit kenabian Nabi Yahya as dan juga Nabi Zakaria as dalam sebarang tulisan mereka. Mengikut golongan Yahudi, tiada lagi nabi sesudah Micah kecuali Messiah. Dua tokoh rasul ini iaitu Nabi Yahya as dan ayahnya, Nabi Zakaria as telah dibunuh dengan kejam oleh golongan kufur Yahudi, malah diriwayatkan bahawa Nabi Yahya as telah digergaji kepalanya.

Kita dapat perhatikan bahawa sebenarnya kisah-kisah rasul sebagaimana yang diketahui oleh orang Kristian sebenarnya telah dikotorkan oleh orang-orang Yahudi atas kebenciannya terhadap rasul-rasul yang diutus oleh Allah. Mereka bukan saja telah menghina dan mencipta cerita-cerita buruk mengenai latarbelakang rasul-rasul itu malah telah membunuh rasul-rasul tersebut. Fitnah keburukan perangai rasul-rasul itu telah disambung pula oleh tokoh-tokoh Kristian kerana mereka sedaya-upaya mahu 'mengangkat status Jesus menjadi Tuhan' dan untuk mengangkat status mereka sendiri menjadi 'maksum' dan boleh pula 'mengampunkan dosa orang lain' dengan mengenakan sejumlah bayaran.
setstats1

No comments:

Post a Comment